Black Angus uit de Hollandse vrije natuur

​Als eerste Nederlandse gecertificeerde slager door stichting beter leven, mogen wij dit mooie vlees als 3 sterren beter leven keurmerk aan u aanbieden.

Het Black Angus rund is een primitief runderras. Ze kunnen in de herfst veel reservevoedsel opslaan in vetlagn, waarop ze s'winters interen. Daardoor is het vlees van deze dieren licht gemarmerd met fijne vetadertjes. Dat verdwijnt tijdens de bereiding. het is echter essentieel voor de goede smaak van het vlees. Omdat de dieren het hele jaar in natuurgebieden grazen hebben ze een hoog gehalte aan gezonde Omega-3 vetzure

Black Angus runderen staan bekend om hun gemoedelijke karakter en vermogen te kunnen opgroeien op schrale natuur gronden. Het ras staat dicht bij de natuur en gedijd het best in natuurgebieden waar grote variaties aan kruiden- en grassoorten te vinden zijn.

Black Angus koeien staan ook bekend om het gemakkelijk afkalveren. Alle kalfjes worden in de vrije natuur geboren en mogen natuurlijk zo lang bij de moeder lopen als ze willen. Onze boer Henry Hoiting uit Appelscha houdt zijn runderen op biologische wijze, antibiotica en andere geneesmiddelen zijn niet toegestaan.

Van oorsprong is de Black Angus gefokt als vleesras. Maar doordat deze ook gebruikt worden om onze natuurgebieden te onderhouden. Kun je ook zeggen dat het een dubbeldoelrund is, natuur en vlees.

Dit unieke smaakvolle vlees is tot stand gekomen met stichting Natuurlijk Beheer.

​Waarom staat het Beter Leven logo 3 sterren niet bij onze poroducten in de webshop en in de winkel? U kent vast wel het Beter Leven logo op vleesverpakkingen van uit de supermarkt, deze producten worden per soort gecertificeerd, er wordt naar het vlees gekeken maar ook naar de gebruikte toevoegingen. Als alles klopt mag hier een logo van stichting Beter Leven op gedaan worden.

​Bij ons is de controle anders. Wij moeten voor onze certificeering een boekhouding bijhouden van onze inkoop van al het vlees, vleeswaren en producten waar zichtbaar vlees in is verwekt. Wij (Nederlandse slagers) worden nog niet gecontroleerd op de toevoegingen die wij gebruiken. Er zijn bijvoorbeeld ook marinades te verkrijgen waarin dierlijkvet zit waarvan de herkomst niet bekent is. Op zo'n product kun je geen Beter Leven logo doen. Nu letten wij daar wel op, en hebben in het verleden dat soort toevoegingen al aangepast, door voor een plantaardige variant te kiezen. Hopelijk worden we hier in de toekomst wel op gecontroleerd, zo dat wij ook bij onze producten het 3 sterren logo mogen vermelden. Nu mogen we het logo alleen gebruiken als we communiceren over een hele productgroep. bijvoorbeeld "al ons heerlijke Black Angus rundvlees is door Stichting Beter Leven met 3 sterren gecertificeerd"


​Bereidingswijze rundvlees


Baklap

Bijzonderheden: baklappen worden van magere rundvleesdelen gesneden. Het vlees kan zowel gaar als rosé gegeten worden. Smaakidee: laurier, kruidnagel. Wist je dat... baklapjes ook wel bieflapjes genoemd worden?

Voedingswaarde - Per 100 g onbereid
Energie: 108 kcal.
Eiwit: 22.6 gram
Vet: 1.9 gram
IJzer: 1.6 milligram

Bakken ± 5-10 min.


Biefstuk

Schroei biefstuk tijdens het bakken snel dicht en houd het vlees in beweging. Biefstuk wordt gesneden van de bovenbil, het spierstuk of de dikke lende. Smaakidee: peper, oregano, knoflook. Wist je dat... biefstuk veel ijzer bevat?

Voedingswaarde - Per 100 g onbereid
Energie: 109 kcal.
Eiwit: 23.8 gram
Vet: 1.5 gram
IJzer: 2 milligram

Bakken ± 3-5 min.


Doorregen runderlap

Braad een doorregen lap rustig aan, voeg vervolgens warm vocht toe en laat het vlees met gesloten deksel garen. Smaakidee: koken met bouquet-garni. Wist je dat... wanneer je weinig tijd hebt, je heel goede resultaten kunt behalen met een hogedrukpan?

Voedingswaarde - Per 100 g onbereid
Energie: 188 kcal.
Eiwit: 19.9 gram
Vet: 12.1 gram
IJzer: 2.5 milligram

Koken ± 120-150 min.


Entrecôte

Entrecote wordt gesneden van de dunne lende en heeft een klein vetrandje. Entrecote met haas en been noemen we een T-bone. Verwijder het vetrandje eventueel pas ná het bakken. Smaakidee: peper, knoflook.

Voedingswaarde - Per 100 g onbereid
Energie: 146 kcal.
Eiwit: 22.2 gram
Vet: 6.4 gram
IJzer: 2.5 milligram

Bakken ± 6-8 min.


Hacheevlees

Hacheevlees is ook zeer geschikt voor goulash, ragout, oven- en stoofschotels. Suddergerechten, zoals hachee, winnen aan smaak als ze een dag na bereiding pas worden gegeten. Smaakidee: laurier, peper, kruidnagel, azijn.

Voedingswaarde - Per 100 g onbereid
Energie: 115 kcal.
Eiwit: 22.1 gram
Vet: 2.9 gram
IJzer: 2.2 milligram

Smoren ± 120 min.


Klapstuk

Klapstuk wordt meestal gegeten met hutspot. Het vlees wordt gesneden van de borst en is doorregen met kleine vetrandjes. Smaakidee: tijm, rozemarijn, foelie, laurier.

Voedingswaarde - Per 100 g onbereid
Energie: 166 kcal.
Eiwit: 20.4 gram
Vet: 9.4 gram
IJzer: 2.5 milligram

Koken ± 120 min.


Kogelbiefstuk

Schroei het vlees snel dicht en houd het vlees in beweging tijdens het bakken. Kogelbiefstuk wordt gesneden van de kogel van de bovenbil of van de kogel van het spierstuk. Smaakidee: peper, oregano, knoflook.

Voedingswaarde - Per 100 g onbereid
Energie: 109 kcal.
Eiwit: 23.8 gram
Vet: 1.5 gram
IJzer: 2 milligram

Bakken ± 3-5 min.


Lendenrollade

Laat lendenrollade even rusten na bereiding. De rollade is het meest smakelijk als het vlees binnenin nog rosé is. Prik met een breinaald of satépen in de rollade om te kijken of hij gaar is. Als het vocht helder van kleur is, is het vlees gaar.

Voedingswaarde - Per 100 g onbereid
Energie: 126 kcal.
Eiwit: 22.5 gram
Vet: 4 gram
IJzer: 2 milligram

± 45 min. per kilogram

Ossenstaart

De lekkerste bouillon maak je door de stukken ossenstaart eerst door de bloem te halen en aan te braden met bouquet-garni. Laat de ossenstaart daarna gaar koken. Zo ontstaat een mooie, bruine bouillon. Smaakidee: rode port of Madeira.

Voedingswaarde - Per 100 g onbereid
Energie: 113 kcal.
Eiwit: 22.6 gram
Vet: 2.6 gram
IJzer: 2 milligram

Koken ± 180 min.


Ossenhaas

Haas is het malste en mooiste deel van het rund. Biefstuk van de haas wordt ook wel tournedos genoemd. Een ossenhaas weegt ongeveer tussen de twee en vijf kilo. Smaakidee: peper, dragon, oregano.

Voedingswaarde - Per 100 g onbereid
Energie: 116 kcal.
Eiwit: 23.7 gram
Vet: 2.3 gram
IJzer: 2 milligram

Bakken ± 3-5 min.


Ribeye

Het vlees is iets gemarmerd (met een randje vet doorregen), waardoor het tijdens het bereiden lekker mals blijft. Smaakidee: knoflook, zwarte peper. Wist je dat... ribeye snel klaar is en net als biefstuk niet helemaal gaar (rosé) gegeten wordt?

Voedingswaarde - Per 100 g onbereid
Energie: 171 kcal.
Eiwit: 20.8 gram
Vet: 9.7 gram
IJzer: 2.5 milligram

Bakken ± 4-6 min


Rosbief

Rosbief is altijd een groot stuk vlees met soms een dun vetlaagje. Na bereiding moet het vlees binnenin nog rosé zijn. Snijd het vlees altijd in dunne plakken. Smaakidee: peper, mosterd, Provençaalse kruiden.

Voedingswaarde - Per 100 g onbereid
Energie: 122 kcal.
Eiwit: 22.9 gram
Vet: 3.4 gram
IJzer: 2.1 milligram

Braden ± 25-30 min.


Runderriblap

Fijne riblappen zijn de meest malse stooflappen van het rund en het snelst te bereiden. Door iets zuurs (bijvoorbeeld azijn of wijn) aan het stoofvocht toe te voegen is het vlees sneller zacht. Smaakidee: rode wijn, azijn, laurier, ui, tomaat.

Voedingswaarde - Per 100 g onbereid
Energie: 171 kcal.
Eiwit: 20.8 gram
Vet: 9.7 gram
IJzer: 2.5 milligram

Stoven ± 150-180 min.


Sukadelap

Sukadelap wordt gesneden van de schouder. Er loopt een peesje door het vlees. Daaraan ontleent de sukadelap zijn naam en zijn typische smaak en structuur. Het peesje lijkt na bereiding op sukade en is ook eetbaar. Smaakidee: rode wijn, azijn, laurier, ui, tomaat.

Voedingswaarde - Per 100 g onbereid
Energie: 171 kcal.
Eiwit: 20.8 gram
Vet: 9.7 gram
IJzer: 2.5 milligram

Stoven ± 130-160 min.


Magere runderlap

Smaakidee: donker bier, azijn, laurier, ui, tomaat. Wist u dat... sudderlapjes altijd zachtjes moeten smoren/stoven? Dan blijft het vlees heerlijk zacht. Toevoeging van citroen en tomatenpuree helpt daar ook bij. Laat het vlees daarna heel langzaam gaar worden.

Voedingswaarde - Per 100 g onbereid
Energie: 108 kcal.
Eiwit: 22.6 gram
Vet: 1.9 gram
IJzer: 1.6 milligram

Smoren ± 100-120 min.



Bron: www.vlees.nl

Onze website maakt gebruik van cookies

We zijn verplicht om je te informeren over en jouw toestemming te vragen voor cookies op onze website. Wij gebruiken cookies om het gebruik van onze website te faciliteren. Door op de ‘Ja, ik accepteer cookies’ button te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.